maandag 12 december 2016

We hebben een deal!


Ik was geloof ik achttien toen ik een stereotoren kocht bij een prachtige muziekwinkel in de binnenstad van Sneek. Alles erop en eraan, cassettedeck, Cd-speler, flinke boxen. Betaald met geld dat ik bijeen gespaard had met een vakantiebaan in de horeca. We hebben ’m onlangs in de garage gezet, die stereo. Muziek komt via andere kanalen binnen; ik ben al jaren een fervent Spotify gebruiker.

De muziekwinkel en de stereotoren zijn eigenlijk een metafoor voor de digitale transitie die in een tijdsbestek van twintig jaar heeft plaatsgevonden in de wereld.

Een transitie die nog volop bezig is, die nieuwe mogelijkheden biedt, flexibiliteit vraagt en tegelijk een hele nieuwe realiteit laat zien. Zo is het winkellandschap ingrijpend aan het veranderen. De omzet via de traditionele winkelverkoopkanalen staat onder grote druk. Het online winkelen neemt verder toe en de gevolgen daarvan voor de retailsector zijn zichtbaar in onze binnensteden.

Het Ministerie van Economische Zaken heeft samen met landelijke partijen (VNG, Detailhandel Nederland en IPO) een retail agenda opgesteld en aan de gemeenten gevraagd deze uit te voeren. Daarnaast heeft het ministerie de provincies gevraagd hun rol op dit gebied te pakken en een gezamenlijke retaildeal te tekenen. Dat laatste is gedaan op 5 oktober in Den Haag. Daarnaast gaat iedere provincie voor zich met een eigen retailagenda aan de slag.

In Overijssel hielden we een winkeltop – gevolgd door detailhandel pilots in verschillende gemeenten- en we ontwikkelden een Leegstandsmonitor die op dit moment wordt doorontwikkeld voor landelijke toepassing. We stimuleren de lokale aanpak met kennisdeling en uitwisseling, maar gemeenten met een retail agenda krijgen ook financieel een steuntje in de rug in de vorm van een aanjaagsubsidie. Dat zijn geen mega-bedragen, maar dat geld kan nét even het verschil maken.

Gemeenten zijn primair zelf verantwoordelijk voor een ruimtelijk evenwichtige detailhandelsstructuur, maar als het gaat om ontwikkelingen met een regionale uitstraling dan heeft de provincie de regie. Plannen voor nieuwe winkelcentra buiten steden maken wat ons betreft geen schijn van kans; eerst moet de leegstand in de binnensteden worden opgelost.
We zoeken versterking voor de kernwinkelgebieden en zoeken naar aanknopingspunten om de detailhandelsstructuur in binnensteden te versterken. Ons programma Stadsbeweging is gericht op de héle binnenstad – niet alleen op de detailhandel. Wij zetten de Herstructurerings Maatschappij Overijssel extra in om de leegstandsproblematiek aan te pakken. De HMO investeert ook risicodragend mee.

Hoe ziet het er over twintig jaar uit?

Daar moeten we al onze creativiteit en flexibiliteit voor aanspreken. We weten inmiddels waar het knelt, nu is het een kwestie van samen met de partners aan de slag gaan met de agenda voor de toekomst. Beleving in is het nieuwe toverwoord. Dat staat haaks op ons zapp-gedrag -want wat belééf je nou, als je online je spullen aanschaft?- maar misschien maakt juist die digitale expansie en de e-commerce de behoefte aan werkelijke beleving en contact groter.

Zo ga ik misschien nog wel ‘ns weer terugverlangen, naar de beleving van een stereotoren. Naar zo’n prachtige winkel in Sneek, waar je plezier had in het vergelijken van verschillende stereotorens en de geluidskwaliteit van de boxen. Compleet met een goed persoonlijk advies..!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.