Ik was geloof ik achttien toen ik een
stereotoren kocht bij een prachtige muziekwinkel in de binnenstad van Sneek.
Alles erop en eraan, cassettedeck, Cd-speler, flinke boxen. Betaald met geld
dat ik bijeen gespaard had met een vakantiebaan in de horeca.
We hebben ’m onlangs in de garage gezet, die stereo. Muziek komt via andere
kanalen binnen; ik ben al jaren een fervent Spotify gebruiker.
De muziekwinkel en de stereotoren zijn eigenlijk een metafoor voor de digitale transitie die in een tijdsbestek van twintig jaar heeft plaatsgevonden in de wereld.
Een transitie die nog volop bezig is, die nieuwe mogelijkheden biedt,
flexibiliteit vraagt en tegelijk een hele nieuwe realiteit laat zien. Zo is het
winkellandschap ingrijpend aan het veranderen. De omzet via de traditionele
winkelverkoopkanalen staat onder grote druk. Het online winkelen neemt verder
toe en de gevolgen daarvan voor de retailsector zijn zichtbaar in onze
binnensteden.
Het Ministerie van Economische Zaken
heeft samen met landelijke partijen (VNG, Detailhandel Nederland en IPO) een retail
agenda opgesteld en aan de gemeenten gevraagd deze uit te voeren. Daarnaast
heeft het ministerie de provincies gevraagd hun rol op dit gebied te pakken en
een gezamenlijke retaildeal te tekenen. Dat laatste is gedaan op 5 oktober in
Den Haag. Daarnaast gaat iedere provincie voor zich met een eigen retailagenda
aan de slag.
In Overijssel hielden we een winkeltop
– gevolgd door detailhandel pilots in verschillende gemeenten- en we
ontwikkelden een Leegstandsmonitor die op dit moment wordt doorontwikkeld voor
landelijke toepassing. We stimuleren de lokale aanpak met kennisdeling en
uitwisseling, maar gemeenten met een retail agenda krijgen ook financieel een
steuntje in de rug in de vorm van een aanjaagsubsidie. Dat zijn geen
mega-bedragen, maar dat geld kan nét even het verschil maken.
Gemeenten zijn primair zelf
verantwoordelijk voor een ruimtelijk evenwichtige detailhandelsstructuur, maar
als het gaat om ontwikkelingen met een regionale uitstraling dan heeft de
provincie de regie. Plannen voor nieuwe winkelcentra buiten steden maken wat
ons betreft geen schijn van kans; eerst moet de leegstand in de binnensteden
worden opgelost.
We zoeken versterking voor de kernwinkelgebieden en zoeken naar aanknopingspunten om de detailhandelsstructuur in binnensteden te versterken. Ons programma Stadsbeweging is gericht op de héle binnenstad – niet alleen op de detailhandel. Wij zetten de Herstructurerings Maatschappij Overijssel extra in om de leegstandsproblematiek aan te pakken. De HMO investeert ook risicodragend mee.
We zoeken versterking voor de kernwinkelgebieden en zoeken naar aanknopingspunten om de detailhandelsstructuur in binnensteden te versterken. Ons programma Stadsbeweging is gericht op de héle binnenstad – niet alleen op de detailhandel. Wij zetten de Herstructurerings Maatschappij Overijssel extra in om de leegstandsproblematiek aan te pakken. De HMO investeert ook risicodragend mee.
Hoe ziet het er over twintig jaar uit?
Daar moeten we al onze creativiteit en flexibiliteit voor aanspreken. We weten
inmiddels waar het knelt, nu is het een kwestie van samen met de partners aan
de slag gaan met de agenda voor de toekomst. Beleving in is het nieuwe
toverwoord. Dat staat haaks op ons zapp-gedrag -want wat belééf je nou, als je
online je spullen aanschaft?- maar misschien maakt juist die digitale expansie
en de e-commerce de behoefte aan werkelijke beleving en contact groter.
Zo ga ik misschien nog wel ‘ns weer terugverlangen, naar de beleving van een stereotoren. Naar zo’n prachtige winkel in Sneek, waar je plezier had in het vergelijken van verschillende stereotorens en de geluidskwaliteit van de boxen. Compleet met een goed persoonlijk advies..!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.